Startdata

Informatie

Prikkelverwerking en waarneming bij kinderen met autisme

Prikkelverwerking en waarneming bij kinderen met autisme training

Kinderen en volwassenen met autisme hebben een andere manier van waarnemen: de prikkelverwerking verloopt anders dan bij mensen zonder autisme. Hoe werkt het brein van een kind met autisme?

Inhoud

Margot van 9 stelt zich vaak afzijdig op. Ze weet niet goed hoe ze daadwerkelijk aansluiting bij haar groepsgenootjes kan krijgen. Ze kan niet goed volgen waar de andere meisjes mee bezig zijn, en voelt voor de hand liggende gedragscodes niet aan. Grapjes snapt ze vaak niet en daar plagen de andere kinderen haar mee. Tijdens het buitenspelen speelt ze met beduidend jongere kinderen, maar meestal alleen – ze lijkt dan in gedachten verzonken.

Kinderen en volwassenen met autisme hebben een andere manier van waarnemen: de prikkelverwerking verloopt anders dan bij mensen zonder autisme. Hoe werkt het brein van een kind met autisme? Wat werkt er bij hen anders dan bij mensen zonder autisme? Welke gevolgen heeft dat voor hun functioneren in het dagelijkse leven? En hoe maak je je als pedagogisch professional duidelijk wat je wilt? Met behulp van de toolbox Brain Blocks wordt dit gevisualiseerd.

Autisme zie je niet aan de buitenkant, maar het is van grote invloed op iemands leven. We hebben het meestal over autismespectrumstoornissen (ASS) om aan te geven dat autisme bij iedereen anders is. Wil jij ook weten waarom een kind met autisme meer tijd nodig heeft om informatie te verwerken? Begrijpen waarom het voor deze kinderen lastig is om te bepalen wat belangrijk is en wat minder belangrijk is?

Er zijn veel kinderen met een autismespectrumstoornis. Voor hen is het elke dag opnieuw een enorme inspanning om die ‘vreemde’ buitenwereld enigszins te doorgronden en te volgen. Anderzijds is het voor de buitenwereld lastig om het ‘vreemde’ gedrag van het kind te doorgronden en te volgen. Aan het einde van deze training begrijp je meer van de werking van het brein van een kind met autisme en zijn de manier van waarnemen, denken en beleven, en heb je handvatten om hiermee om te gaan.

Studiebelasting: 3 uur

  • 2,5 uur training
  • 30 minuten online leeromgeving

Leerdoelen

  • Inzicht in de werking van het brein van een kind met autisme
  • Kennis van de manier waarop een kind met autisme waarneemt, denkt en beleeft
  • Handvatten om met een kind met autisme om te gaan

Certificering

  • Aanwezigheid in het (virtueel) klaslokaal
  • Eindbespreking casus
  • Na afronding van de training ontvang je een digitaal bewijs van deelname in je eigen opleidingsportaal.

Resultaat

  • Na deze training heb je ervaren welke impact autisme heeft op het dagelijks functioneren en heb je een indruk gekregen van hoe kinderen met autisme de wereld zouden kunnen ervaren.

Doelgroep

  • De training is geschikt voor iedereen die betaald of vrijwillig werkt met kinderen en specifiek voor leerkrachten, pedagogisch professionals in de kinder- en gastouderopvang.
  • MBO 3 werk- en denkniveau. Indien MBO 2 is werkervaring met kinderen vereist.

Prijs

Heb je als organisatie interesse in deze training? Vraag hier een vrijblijvende offerte aan!

Planning

Er zijn momenteel geen data ingepland. Als u nu inschrijft, dan houden wij u op de hoogte.

Inschrijven
Voor meer informatie kun je met ons contact opnemen. KIKI Training & Coaching: 033-7110695 - support@kiki-s.nl. Mbo KIKI: 033-7110690 - support@mbokiki.nl.